Hard rijden duurt langer |
Op 1 maart 2011 verhoogde de Nederlandse regering de maximumsnelheid op de afsluitdijk van 120 naar 130 km/h. Het lijkt dat je dan sneller die dijk over bent. Door de extra brandstofkosten, neemt de arbeidstijd die nodig is om de brandstof voor deze rit te betalen toe. Mensen met een modaal inkomen zullen daarom effectief langer over deze rit doen. Alleen voor de hoge inkomens levert deze maatregel tijdwinst op.
Afstand: | km | |||
Snelheid: | km/h | |||
Verbruik: | ||||
Factor1: | Benzineprijs | €/l | ||
Salaris: | €/uur | Verschil | ||
Tijd: | ||||
Brandstof: | l | |||
Kosten2: | € | |||
Arbeidstijd:3 | ||||
Totale tijd: | ||||
Totale kosten4: | € | |||
Effectieve snelheid5: | km/h |
1)
Bij hoge snelheden wordt de energie vooral gebruikt om de luchtweerstand te overwinnen.
Fw = 1/2 cw A v2. De factor twee slaat op de tweede macht.
Bij lagere snelheden neemt de rolweerstand een belangrijkere plaats in en kan deze factor, die de brandstof toename aangeeft, lager worden.
2)
Bij de kosten worden alleen de kosten voor de brandstof meegenomen.
Afschrijving wordt niet meegenomen.
Ook de kosten als gevolg van bijvoorbeeld de extra slachtoffers t.g.v. het harder rijden
en de maatregelen die genomen worden om dat te voorkomen (worden betaalt uit belastingen)
worden niet meegenomen.
3)
Tijd die gewerkt moet worden om voor de brandstof te betalen.
4)
Kosten van de brandstof plus "verloren" salaris doordat tijdens reistijd niet gewerkt kan worden.
5)
Snelheid als ook de tijd die nodig is om te werken voor de brandstof mee wordt genomen in de reistijd.
Toni Cornelissen 1 januari 1970 toni@dse.nl |
Daily horoscope |